'N rukkie gelede - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Hantzen en Lisette - WaarBenJij.nu 'N rukkie gelede - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Hantzen en Lisette - WaarBenJij.nu

'N rukkie gelede

Blijf op de hoogte en volg Hantzen en Lisette

15 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Somerset West

Hoihoi, daar zijn we weer..

Alweer een dikke week zitten we nu in Somerset West, in Heartlands Baby Sanctuary. Eerst nog even een kleine terugblik op Kaapstad, en dan vooral de Tafelberg. Na een prachtige, maar zware wandeltocht wisten we de top te bereiken. Het was erg bijzonder om te zien dat je hele blik op de stad veranderd, omdat je bovenop je 'richtpunt' staat. Het uitzicht was echt heel mooi en we hadden zeker geluk met het weer.

Maandagochtend was het dan zover, deel 2 van onze reis begon. Alle spullen uit het appartementje, wat toch wel een beetje als thuis voelde, en in de auto richting Somerset West. Hier werden we hartelijk ontvangen door de social worker, Eunice. Zij liet ons onze kamer zien en gaf ons een rondleiding door de shop, het restaurant en natuurlijk het hospice. Een hospice is hier wel iets anders dan dat dat in Nederland is. In het hospice liggen kinderen van 0-6 jaar met voornamelijk hersenschade door alcohol- en/of drugsgebruik van de moeder tijdens de zwangerschap, ondervoeding en HIV/AIDS. Daarnaast dient het hospice als opvangplek voor kinderen die niet meer thuis kunnen wonen door bijvoorbeeld seksueel misbruik of verwaarlozing. De kinderen blijven maximaal 6 maanden en gaan dan indien mogelijk terug naar de ouders of er wordt gezocht naar een andere oplossing (bijv. adoptie, pleeggezinnen of een ander opvanghuis.)

Dinsdag hadden we onze oriëntatie en werden de contracten officieel getekend, vanaf woensdag konden we dus echt beginnen! Dinsdagmiddag zijn we samen met Charlotte, een Duitse vrijwilligster die hier ook intern woont, naar Lourensberg gegaan voor een wijnproeverij. Wederom werden de glazen volledig leeggedronken, de wijn is hier echt goed!

Woensdagochtend, 6.15u. Dat was wel even vroeg na twee weken heerlijk vakantie. Echter, de energie van de kinderen in de ochtend maakte veel goed. Charlotte en Lyanne, een andere Nederlandse vrijwilligster, hielpen ons goed op weg en al snel voelde het alsof we dit al jaren deden. Babies een flesje geven, luiers verschonen. Even wennen om met zulke kleine kinderen te werken, maar de liefde en aandacht die je hier geeft en ook terugkrijgt geeft heel veel voldoening. Donderdag werkten we wederom in het hospice en mochten we meekijken bij de kinderen die een PEG-sonde hebben.. De carers waren heel enthousiast over dat we verpleegkunde studeren en wilden ons alles uitleggen. Heel interessant!

Het weekend waren we vrij en hadden we bedacht om met de andere vrijwilligers erop uit te gaan. Hermanus stond bij iedereen nog op het lijstje, dus werd er besloten om zaterdag daarheen te gaan. Aangekomen in Hermanus, na een mooie autorit hebben we Hermanus al lopend ontdekt. Wat een mooie plek, met gezellige marktjes en een hele mooie kustlijn!
Daarna zijn we doorgereden naar het het strand bij Hermanus. Helaas werd de lucht toen wat grijs, dus zijn we de zee maar niet ingedoken. Wel werden er hele mooie foto’s gemaakt, die we eigenlijk over hadden willen doen toen een kwartier later de zon weer begon te schijnen en de lucht weer blauw was.
We hebben op dat moment maar even een cocktail gedronken in een strandtent genaamd ‘Dutchies’. We hebben de dag afgesloten met een lekkere maaltijd en zijn daarna weer langs de kust terug naar huis gereden. Ook werd er bedacht dat we de volgende dag met z’n allen wel een braai konden doen, onze eerste braai hier!

Zondag zijn we, voordat we naar Lyanne’s appartement gingen voor de braai, naar de plaatselijke kerk geweest. De andere vrijwilligers kwamen hier vaker en zeiden dat we dit een keer mee moesten maken. Het is echt heel anders dan in Nederland, allemaal muziek waarmee iedereen meezingt en danst. Ook is het heel normaal om erdoor te praten etc.
Na de kerk hebben we boodschappen gedaan voor de braai en zijn we doorgereden naar het appartement van Lyanne. Hier snel onze bikini aan gedaan om daar heerlijk te kunnen zwemmen in het zwembad. Heerlijk leventje hier! De braai was heerlijk en ook de wijntjes smaakten weer goed!

Maandag moesten we weer vroeg op voor een lange dag in het hospice. Lange dag, want ja de werktijden zijn hier van 7.00u tot 18.00u. Dit was een erg interessante dag, omdat we van de carers zelf al de voeding mochten geven via de PEG-sonde. Daarnaast mogen we binnenkort mee met de verpleegkundige in de thuiszorg hier en mogen we, als het goed is, mee naar het ‘grote’ ziekenhuis. Allemaal mooie en leerzame vooruitzichten dus voor ons!

Heel veel liefs en groetjes vanuit Somerset West!