Zuid-Afrika, een land met twee gezichten! - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Hantzen en Lisette - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika, een land met twee gezichten! - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Hantzen en Lisette - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika, een land met twee gezichten!

Blijf op de hoogte en volg Hantzen en Lisette

04 April 2017 | Zuid-Afrika, Somerset West

Helloo lieve volgers,

Aan de ene kant kunnen we zeggen: wat hebben we het hier fijn en wat genieten we volop. Aan de andere kant horen wij ook de verhalen uit Zuid-Afrika: jonge kinderen die moeten bedelen om hun voetbalclub te redden, jongeren van 14 die leeftijdsgenoten neerschieten onder invloed van drugs in een sloppenwijk vlak bij ons en bovendien het grote dreigende tekort aan water hier. Het is een land met twee gezichten.

Afgelopen weken hebben we met eigen ogen het leven in de sloppenwijken kunnen zien. We zijn mee geweest met de home-based care, de thuiszorg. De thuiszorg is in Nederland ‘booming business’, maar is hier veel kleiner. In Heartlands is momenteel één jongetje van 8 die thuiszorg krijgt. Zijn verhaal is indrukwekkend: geboren met een vergrootte nier, geopereerd, complicaties waardoor een canule in de luchtpijp noodzakelijk was, maar verder een normaal leven. Het jongetje kon alles, ging naar school, leerde fietsen etc. Tot hij op een dag een klap kreeg, de canule afgesloten raakte en hij ernstige hersenbeschadiging opliep. Nu ligt hij alleen nog maar op bed. De moeder van het jongetje woont alleen in een garage en neemt alle zorg op zich. Ze kan zelf de canule verwisselen en vervangt ook zelf de neusmaagsonde. Wat een powervrouw en wat indrukwekkend hoe goed zij voor het kind kan zorgen! En wat bijzonder dat ze ons binnenliet in haar huis en ons liet zien hoe ze alle verpleegtechnische handelingen uitvoerde.

Maar zoals eerder genoemd genieten wij hier ook volop van het werk in het hospice. Iedere dag liefde geven aan deze kinderen, heel veel liefde terugkrijgen en vooral de momenten dat ze naar ons glimlachen zijn onbetaalbaar. We zitten al helemaal in het systeem hier en krijgen meer en meer vertrouwen van de carers om dingen zelfstandig te doen. Ontzettend leerzaam en zo leuk! Afgelopen zaterdag (1 april, en geen grap!) hebben we hier zelfs een kinderfeestje gevierd. Of nou ja feestJE, meer een enorm feest met 50 man voor een kind dat 1 werd. Het leek wel op die TLC-themafeestjes, waar bij ons Minnie Mouse centraal stond. De sfeer was het hele feestje goed en we hebben met alle vrijwilligers onderling heel veel lol gehad.

De afgelopen weken hadden we ook de tijd om de toerist uit te hangen in dit prachtige land. Zo zijn we tweemaal naar het strand in Strand geweest om lekker een beetje bij te kleuren en eindelijk in de zee te zwemmen. Heerlijk en wat een fijne golven. Ook zijn we naar Muizenberg geweest, bekend door al zijn gekleurde huisjes, samen met Rick en Lyanne. Het zag er leuk uit, de zee was leuk, we konden zeesterren vasthouden en zien, maar het was steenkoud. Wat een tegenvaller. Dus maar terug richting Somerset West. Maar ja, de mooiste dingen komen onverwachts. We namen een afslag naar rechts en kwamen uit op een betoverend mooie plek uit. De zee met rotsen en grotten, ongelooflijk!

Vlak bij Heartlands zit een cheetahopvang en het leek ons een heel goed idee om die te gaan bezoeken. Met de nadruk op leek, want dat sloeg echt nergens op haha. Zo snel als we erin waren, kwamen we er eigenlijk ook weer uit. Hoogtepunt: de reuzenschildpad. Dat zegt natuurlijk genoeg..... Dus, en toen. Heee, een nature walk, let’s go! Bomen klimmen, palmbladeren als haar gebruiken, rennen voor het geluid uit een bosje en blijven bewegen voor mugjes. Het was een heerlijke wandeling, dag gered (ook door de wijn uiteraard!).

Tot zover onze belevenissen in Zuid-Afrika, er zullen er vast nog vele volgen!

Groetjesssssss!❤️

• 06 April 2017 - 12:16

Opa R.:

Hallo jullie twee.
    Prachtig dat je daar zoveel ervaring opdoet. Je leert nu kennen dat er aan een medaille twee kanten zitten. De mooie kant zie je om je heen, prachtige natuur en alles wat er bij hoort.
    De achterkant de armoede en slechte omstandigheden van de bevolking die in hun ellende niet meer zien in wat voor mooi land ze wonen.
    Deze verschillen zie je overal in de wereld. In de VS en Indonesie kwamen wij dat ook tegen. En als je naar het oosten reist van uit Nederland, hoef je ook niet ver te reizen.
    Als weer terug ben na deze expeditie, hoop ik dat je de luxe ervaart waarin wij leven.
    Ik weet dat het snel weer de gewone dagen worden, maar hang een paar foto's aan de muur zodat je ziet dat het ook anders kan zijn.
    Probeer niet de wereld te redden, want dat is nog niemand gelukt.
    We wensen jullie nog leerzame dagen toe, en veel plezier.
    Vermaak je.
    Groet'n Opa R.