Eerste twee weken Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hantzen en Lisette - WaarBenJij.nu Eerste twee weken Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hantzen en Lisette - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken Kaapstad!

Blijf op de hoogte en volg Hantzen en Lisette

03 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Daar is die dan. Een update na twee weken Cape Town. De eerste twee weken zijn echt voorbij gevlogen. We hebben zoveel gezien en gedaan en Kaapstad is echt een fantastische stad! Dus nu een update, waar gaan we beginnen. Met misschien wel het belangrijkste: we hebben het enorm naar ons zin en zijn hier nog lang niet uitgekeken.

Om Kaapstad te ontdekken hebben we eerst geprobeerd om hier het openbaar vervoer een beetje te ontrafelen. De witte taxi-busjes leken ons niet zo’n goed idee, dus daarom gekozen voor de MyCitibus. Voor 30cent ga je de hele stad door, i-de-aal!

En dan, het plan.. Wat is er allemaal te zien in Kaapstad en omgeving? Dus op naar de Tourist Information en heel veel folders inslaan en het internet afspeuren. Twee dingen stonden voor ons snel vast: Robbeneiland en Kaap de Goede Hoop moesten zeker bezocht worden. Daarnaast stonden de wandeltochten naar Lions Head en de Table Mountain hoog op het verlanglijstje. Verder strand, strand en ja strand, want het weer en de temperatuur zijn hier de afgelopen twee weken echt fantastisch geweest! (:

Onze City-Sight-Seeing begon in Waterfront, wat eigenlijk een klein dorpje is binnen Cape Town bij de haven. Met veel muziek, gezellige barretjes (met hele goede wijn :P) en straatjes hebben we ons hier prima vermaakt.

Daarna zijn we een dag in het ‘echte’ City Center geweest. Hier merkten we toch wel dat het iets onveiliger was en waren we extra alert op onze rugtas en waardevolle spullen. In het centrum bezochten we de drukke plaatselijke marktjes, the Castle of Good Hope en de Company’s Garden. Verder zijn we nog in Bo-Kaap geweest, de Islamitische wijk in Cape Town, die vooral bekend is om zijn gekleurde huisjes.

Op zaterdag stond onze tour naar Kaap de Goede Hoop gepland, het meest zuidwestelijke punt van Afrika. Met de BAZ-bus (de organisatie waar we later ook mee zullen reizen) gingen we eerst naar Hout Bay voor een bezoekje aan het havenmarktje daar. Vervolgens reden we de Chapman’s Peak Drive, met een mooi uitzicht op, jawel, Chapman’s Peak. Daarna zijn we doorgereden naar Boulders Beach waar een hele kolonie pinguïns woont. De pinguïns waren in het broedseizoen, dus konden we veel jonge pinguïns zien en moederpinguins die nog op een ei zaten te broeden. De laatste stop was in Cape Point National Park waarin we eerst een stuk hebben gemountainbiket en vervolgens gelopen hebben naar het bekende bordje met daarop: ‘Die mees suidwestelike punt van die vasteland van Afrika’. Het was een prachtige route en met een supersprint op een megalange trap (onze reisgenoten achtten ons fit genoeg (ahum) en wij overschatten onze conditie ietwat) konden we zelfs nog het hele lage strand tussen de bergpartijen bezoeken. Verzuurd maar voldaan kwamen we weer terug bij de groep. Op het eind van de reis merkten we dat jullie toch erg dichtbij waren, de apen liepen dicht langs de bus en we voelden de liefde. Bedankt daarvoor!

Zondag liepen we de prachtige Lions Head tocht. Vroeg vertrokken, zodat we veel in de schaduw konden lopen (achteraf was dit een nog briljanter plan dan dat we vooraf konden bedenken, het was bloedheet!). Na een tocht waarin we klimmend aan kettingen en handvaten de rotsen betraden waren we rond 11.00u op de top. Het uitzicht was weergaloos en eigenlijk te mooi om waar te zijn. De terugweg besloten we om de makkelijke weg te nemen zonder alle kettingen en handvaten. Maar helaas, afslag gemist dus klimmend en klauterend ook weer naar beneden. Een zeer geslaagde tocht én allebei niet verbrand (applaus voor ons!).

Maandagochtend op de boot naar Robbeneiland, het eiland waar Nelson Mandela 18 jaar gevangen heeft gezeten. We kregen een rondleiding over het hele eiland en daarnaast een rondleiding in de gevangenissen. Deze laatste rondleiding werd gedaan door een ex-gevangene op het eiland, wat zijn verhaal heel bijzonder maakte.

Woensdag hebben we Lisette’s afschuw voor rode Hop-on-Hop-off bussen overwonnen. Onder het mom van ‘je moet wat als je wat wil zien’ en ‘gelukkig kent niemand je hier’ stapten we vol goede moed in deze rode dubbeldekker. Hantzen deed nog even een koppiestoot met het dak (‘Kon ik niks aan doen, de bus was te klein’) gingen we mooi boven zitten. Eerst bezochten we Kirstenbosch, een grote botanische tuin. Veel groen en bijna allemaal geïmporteerd, omdat in Zuid-Afrika spontaan bijna geen bomen groeien. Vervolgens gingen we naar het oudste wijngebied van Zuid-Afrika, Constantia. Hier kregen we een rondleiding door de wijnmakerij en uiteraard mochten we aan het einde proeven, wat wel aan ons toevertrouwd was. Als souvenir kregen we ons glas mee naar huis, dus nu wordt de missie om deze nog 18 weken heel te houden.
Aan het einde van de dag hebben we nog een township bezocht, waarin we werden rondgeleid door een bewoonster van het township. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe arm sommige mensen zijn, maar ook wat voor positieve en familiaire sfeer er hing. Iedereen kent elkaar en helpt elkaar. Iets wat trouwens overal opvalt. Je hoeft maar twee seconden op een kaart te kijken en mensen vragen al of ze kunnen helpen. Kunnen we in Nederland misschien toch iets van leren!

We hebben nog 2 dagen in Kaapstad en daarin staat alleen de Table Mountain nog op de planning. Dit gaan we morgen (zaterdag) doen en dan start maandag deel 2 van onze reis. We worden om 10.00u opgehaald en gaan dan naar Heartlands Baby Sanctuary. Hier zullen we 9 weken blijven.

We houden jullie op de hoogte!

Heel veel liefs en groetjes uit Zuid-Afrika!!

• 03 Maart 2017 - 17:44

Kirsten:

Woehooooo! Super leuk! Kirstenbosch klinkt leuk! Veek plezier morgen!
    Kusjes vanaf het zonnige Bali!!

• 03 Maart 2017 - 18:16

Kimberley:

Zoals beloofd zou ik trouw lezen.
    Het klinkt fantastisch, heel veel plezier morgen en natuurlijk al die andere dagen nog hihi.

• 04 Maart 2017 - 16:41

Janny:

Hoi Hantzen en Lisette,

Wat zien en beleven jullie veel, geweldig. En wat een mooie foto's, zo kan ik toch een beetje mee genieten!

Groetjes van mij en nog veel plezier!

• 04 Maart 2017 - 16:46

Ab:

Wauw, lijkt me een fantastische reis. En komen jullie geen tijd tekort? Zo'n groot land en zoveel te zien. Geniet van de zon en het land. Goede reis verder.