Ndisenga inkomo - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Hantzen en Lisette - WaarBenJij.nu Ndisenga inkomo - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Hantzen en Lisette - WaarBenJij.nu

Ndisenga inkomo

Blijf op de hoogte en volg Hantzen en Lisette

14 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Durban

Jaja, misschien dachten jullie dat we toch onze blog niet meer bijhielden. Niks is echter minder waar. De Wild Coast bleek vaak WiFi-loos te zijn, dus tsja geen updates. Hier is die echter weer, langer dan ooit tevoren. Maar dat krijg je als je heel veel meemaakt!

11 november 2016 zeiden we tegen elkaar: ‘over precies 100 dagen vertrekken we eindelijk naar Zuid-Afrika.’ En nu vliegt de tijd zo snel dat we de 100 dagen in Zuid-Afrika al ruim zijn gepasseerd en het einde nadert. De afgelopen weken hebben we langs de Wild Coast gereisd en dat was prachtig!

Onze eerste bestemming aan de Wild Coast was Hogsback. De natuur van Hogsback is de inspiratiebron van Tolkien voor The Hobbit & The Lord of the Rings. Wat een gave omgeving en wat heerlijk dat we hier 5 nachten verbleven. Hoogtepunt van het hostel: een bad met een waanzinnig uitzicht over de drie Hogs, hier moesten we dus echt even in!
Daarnaast hebben we een supervette hike gedaan langs verschillende watervallen samen met onze hostelsquad. Heel gezellig en eindelijk hebben we watervallen kunnen zien met veel water. De dag met zijn allen afgesloten met een overheerlijke megaburger en een vijfsterrenwaardige brownie. De dag daarna mochten onze voeten even uitrusten, want voor de volgende dag stond opnieuw een hike gepland. Dit keer naar een labyrinth op de rand van de berg met een mooi uitzicht over de vallei van Hogsback. Normaal een prima hike, maar klein detail is dat wij het talent hebben om af en toe kansloos te verdwalen. Dit keer zelfs zo erg dat we over een muur moesten klimmen de tuin in van mensen. Ach ja, zo ontmoet je de locals nog eens! Gelukkig bestemming uiteindelijk wel bereikt.

Time flies when you’re having fun en al snel zaten onze 5 dagen in Hogsback erop. Volgende bestemming East London (en nee, niet in Engeland Rut!) waar we met heerlijke temperaturen hebben genoten van het strand en ons zelfs waagden aan het zwemmen bij zonsopkomst. Vroeg, koud, maar wel een vinkje op de bucketlist! Tijdens ons stranddagje hebben we zelfs dolfijnen gespot vlak bij de kust, supergaaf :)

Vanuit East London vertrokken we naar Chintsa. Hier was niet gek veel te beleven, dus hebben we ons vermaakt rondom het hostel en op het strand. We hebben ons nog wel even van onze sportieve kant laten zien, door met een hele groep uit het hostel te gaan beachvolleyballen. Erg geslaagd!

Wat ons opvalt is dat de Wild Coast en de Garden Route veel van elkaar verschillen. Zo zijn er in de Wild Coast amper bomen, terwijl de Garden Route bestaat uit heel veel bos en ook de armoede is in de Wild Coast veel zichtbaarder. Tijdens onze Bazbusrit naar Coffee Bay viel dit des te meer op. Heel veel arme dorpjes en mensen op straat. Verder zijn er aan de Wild Coast ontzettend veel koeien, echt overal! Reizen in de BazBus bevalt trouwens nog steeds heel goed, en dat wordt natuurlijk versterkt als er een Nederlander in zit met stroopwafels. Zo genieten van dat ene koekje (ouders, pakje stroopwafels op Schiphol wordt zooooooo gewaardeerd!).

In Coffee Bay hebben we een hike gelopen naar The Hole in the Wall. Een hele leuke wandeling langs de kust tussen de Xhosahuisjes door met als eindpunt een supergave rotspartij met ‘hole’ in de zee. Surfen stond ook hoog op ons lijstje, maar de zware storm in Kaapstad was ook in het water van Coffee Bay te voelen. Uiteindelijk konden we alleen de theorie doen en slechts drie golven proberen. Helaas. Tijdens het reizen maak je heel veel mooie herinneringen, maar in Coffee Bay hebben we een hele toffe! We mochten een nachtje blijven slapen bij een traditionele Xhosa-family. Ze hebben traditioneel voor ons gekookt, ons wat woordjes geleerd in (voor ons praktisch onmogelijke) Xhosa-taal en we hebben geslapen in de kenmerkende hutjes. Heel leuk om zo echt even in het échte Zuid-Afrikaanse leven te stappen.

Na Coffee Bay was het tijd voor een nieuw vinkje op de bucketlist: slapen in een boomhut. In Umzumbe hebben we twee nachtjes hoog tussen de bomen mogen slapen. Een hele ervaring!

Om onze reis langs de Wild Coast af te sluiten bezochten we Durban. Helaas was het weer hier niet heel goed, waardoor ons stadsbezoek zich beperkte tot de boulevard. Tijdens de zomer vast heel mooi, maar nu toch vooral grijs en grauw. Gelukkig konden we de dag goed afsluiten met écht Zuid-Afrikaans fastfood, heerlijk!

Garden Route, check. Wild Coast, check. Nog een kleine twee weken om onze laatste checkjes te zetten: Drakensbergen, Johannesburg en het Kruger Park!

• 14 Juni 2017 - 20:37

Hantzen En Lisette :

Ook hierbij zullen de foto's later komen, ivm slechte WiFi! Helaaaas

• 17 Juni 2017 - 09:55

Hantzen En Lisette :

Foto's zijn toegevoegd, of nou ja: een kleine impressie!